۱۳۸۸ شهریور ۳۱, سه‌شنبه

احمدی نژاد در سفر به نيويورک با تظاهرات معترضين به نقض حقوق بشر روبرو می شود

وال استريت ژورنال زير عنوان «ايرانی های مقيم خارج از کشور برای اعتراض به احمدی نژاد جمع می شوند» می نويسد محمود احمدی نژاد، ریيس جمهوری ايران، هنگامی که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نيويورک می شود شاهد نقطه عطفی در مناسبات رژيم خود با ايرانيان مقيم خارج از کشور خواهد بود.

وال استريت ژورنال می نويسد هزاران ايرانی از شهرهای مختلف در آمريکا و کانادا برای شرکت در تظاهرات ۲۲ تا ۲۴ سپتامبر عليه دولت ايران و اعتراض به اقداماتی که در پی انتخابات ژوئن رياست جمهوری در مورد نقض حقوق بشر به آن نسبت داده می شود راهی سفر به نيويورک هستند.

وال استريت ژورنال می نويسد برای آنهایی که نمی توانند به نيويورک سفر کنند تظاهرات اعتراضی مشابه در شهرهای ديگر، از جمله پاريس، آمستردام، برلن، هامبورگ، مونيخ، لندن، لس آنجلس و سانفرانسيسکو تدارک ديده شده است. برگزارکنندگان اميدوارند روز چهارشنبه که قرار است آقای احمدی نژاد در سازمان ملل متحد سخنرانی کند روز بيست و پنج ژوئيه را تکرار کنند که برای اعتراض به سرکوبی خشن اوايل تانبستان معترضين در ايران روز جهانی اقدام نامگذاری شده بود.

وال استريت ژورنال می نويسد انتظار می رود اعتراض های نيويورک بزرگترين تظاهرات ايرانيان مقيم خارج پس از روزهای اوليه انقلاب اسلامی باشد. در سال ۱۹۷۹ قريب ده هزار نفر برای اعتراض به سفر محمد رضا شاه پهلوی و ديدار وی از کاخ سفيد در واشنگتن جمع شدند. آن تجمع که به نقطه عطفی در انقلاب مبدل شد گويای لرزان بودن موضع شاه در داخل بود.

وال استريت ژورنال می نويسد ايرانيان مقيم خارج می گويند هدفشان برای هفته آينده برگزاری تجمعاتی مشابه و فرستادن پيامی مشابه به ايران است. چنين تجهيزی برای جامعه ای سنتاً غير سياسی، که به دليل داشتن مناسبات فاميلی و تجاری در ايران اغلب حتی بی سر صدا رژيم را می پذيرند، حرکتی غيرعادی است. ايرانيان مقيم آمريکا که بعضی از کارشناسان شمار آنها را نزديک به يک ميليون نفر تخمين می زنند برای وحدت و يکپارچگی شهره و شناخته شده نيستد. اما به گفته بعضی از فعالان حقوق بشر نا آرامی های اخير جناح های مختلف را بهم نزديک ترساخته است.

وال استريت ژورنال می نويسد نمايندگی ايران درسازمان ملل متحد تظاهرات برنامه ريزی شده را بی اهميت توصيف می کند و می گويد همه ساله چنين تظاهراتی برپا می شود و امسال هم امری غيرعادی نيست. محمد محمدی، منشی مطبوعاتی هيات نمايندگی ايران، می گويد ايرانيان خيلی مشتاق ديدار با آقای احمدی نژاد هستند.

وال استريت ژورنال می نويسد آقای احمدی نژاد معمولا در نيويورک ميزبان دو ميهمانی، يکی برای آمريکایيان پژوهشگر و کارشناس در امور ايران، و ديگری برای جامعه آمريکایی ايرانی تبار است. او در ميهمانی پر خرج سال گذشته برای سخنرانی ناسيوناليستی اش، با کف زدن های ميهمانان روبرو شد. امسال به گفته آقای محمدی، ميهمانی ها کوچکتر است.
منبع : voapnn.com

هیچ نظری موجود نیست: